آشنایی با اسهال خونی و نحوه درمان آن

خلاصه مقاله !
اسهال خونی در زنبورهای عسل، وضعیتی است که در آن زنبورها در داخل یا نزدیک کندو مدفوع خود را رها می‌کنند، اسهال خونی یک بیماری نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری مانند نوزما باشد. در زمستان یا اوایل بهار زمانی که زنبورها به دلیل سرد دمای نمی توانند پروازهای پاکسازی را انجام دهند ، این یک موضوع رایج است . تجمع مواد غیر قابل هضم در روده آنها یا بیماری هایی مانند نوزما می تواند باعث اسهال خونی شود.اسهال خونی مسری نیست و چرخه عفونت ندارد.

برای مدیریت اسهال خونی، زنبورداران باید از شیوه های تغذیه مناسب، مانند تهیه آب قند یا شربت ذرت با فروکتوز بالا، که حاوی مواد غیرقابل هضم کمی هستند، اطمینان حاصل کنند. مدیریت زنبورستان ، از جمله قرار دادن کندوها ف فراهم کردن امکان پروازهای تخلیه زمستانی و جلوگیری از تخمیر خوراک نیز بسیار مهم است. اسهال خونی می تواند منجر به شرایط غیربهداشتی و استرس در کلنی شود و به طور بالقوه باعث اختلال در نظم و ارتباطات کندو به دلیل پوشاندن سیگنال های فرمون توسط بوی مدفوع شود.

پیشگیری شامل شیوه های تغذیه تمیز، اجتناب از خوراک تخمیر شده، و مدیریت محیط زنبورها برای تسهیل پروازهای منظم پاکسازی است. اگر اسهال خونی شناسایی شد، مهم است که به سرعت به آن رسیدگی شود تا از عوارض بعدی جلوگیری شود. زنبورداران با پیروی از این دستورالعمل ها می توانند اسهال خونی را با موفقیت مدیریت و درمان کنند و سلامت کلنی های خود را حفظ کنند

اسهال خونی در زنبورهای عسل چیست؟
اسهال خونی در زنبورهای عسل وضعیتی است که در آن زنبورهای عسل ، مدفوع را درست در خارج از کندو یا داخل آن خالی می کنند. در کندوهای آسیب دیده، رگه هایی از مواد مدفوع زنبور عسل را در ورودی کندو و تخته فرود و داخل خود کندو مشاهده خواهید کرد. اسهال خونی زنبور عسل در زمستان بیش از هر فصل دیگری از سال شایع است. برخی از موارد اسهال خونی در فصل بهار رخ می دهد .

توجه به این نکته ضروری است که اسهال خونی در زنبورهای عسل به عنوان یک بیماری طبقه بندی نمی شود. با این حال این وضعیت می تواند به عنوان نشانه ای از یک بیماری جدی زنبورهای عسل تلقی گردد . در برخی موارد اسهال خونی، علت بیماری نوزما در زنبورها است. اسهال خونی در چنین سناریویی نشانه ای از ابتلای نوزما به کلنی زنبورهای عسل شماست. بنابراین رفع مشکل نوزما در این موضوع منجر به پایان دادن به اسهال خونی زنبور عسل نیز می شود.در حالی که علائم و روش های مقایسه ای زیادی برای تشخیص نوزما وجود دارد، ولی بهترین و دقیق ترین راه معاینه زنبورهای بالغ در آزمایشگاه است.نوزما در زنبورهای عسل اغلب با استفاده از ترکیبی از روش های مدیریت یکپارچه زنبور عسل مدیریت و کنترل می شود . در برخی از موارد هیچ درمان شیمیایی برای استفاده در درمان نوزما وجود ندارد.

آیا زنبورهای عسل مدفوع دفع می کنند؟
بله زنبورهای عسل مدفوع دفع می کنند. در شرایط عادی زنبورهای عسل به بیرون از کندو پرواز می کنند و در حین پرواز مواد مدفوع را از روده خود خارج می کنند و این اتفاق دور از خود کندو رخ می دهد.

برخی از زنبورها گاهی اوقات مواد مدفوع را در کندو خالی می کنند، اما مقدار چنین مدفوعی بسیار کم است و نمی تواند برای کلنی مشکل ایجاد کند ، علاوه بر این زنبورهایی که کندو را تمیز می کنند، چنین مواد مدفوعی را به سرعت و به راحتی از آن خارج می کنند.

آیا اسهال خونی در زنبورهای عسل چرخه عفونت دارد؟
علل و پیشرفت اسهال خونی در زنبورهای عسل این بیماری را کاملاً متفاوت از بیماری های مؤثر بر زنبور عسل می کند. اسهال خونی در زنبورهای عسل چرخه یا الگوی عفونت ندارد و به این دلیل توسط یک عامل ایجاد کننده بوجود نیامده و توسط شرایط آب و هوایی ایجاد می شود و از این رو مسری نیست.
علاوه بر این یک زنبور مبتلا به اسهال خونی نمی تواند این بیماری را به زنبور عسل دیگر منتقل کند. این بیماری همچنین از نظر ژنتیکی به فرزندان زنبورهای عسل آسیب دیده منتقل نمی شود.

کدام زنبور عسل مبتلا به اسهال خونی است؟
زنبورهای بالغ در کلنی‌های زنبور عسل زمستان‌گذران، کسانی هستند که دچار اسهال خونی می‌شوند. زنبورهای عسل در سایر مراحل رشد نیازی به پروازهای تخلیه ندارند.

آیا اسهال خونی در زنبورهای عسل همیشه برای کلنی کشنده است؟
اسهال خونی در زنبورهای عسل به خودی خود یک بیماری کشنده نیست. در شرایط مناسب ، حتی زمانی که علامت مشکل دیگری که کلنی زنبور عسل را تحت تأثیر قرار می دهد نباشد، به خودی خود از بین می رود. با این حال شرایط ثانویه و بیماری هایی که در نتیجه اسهال خونی ایجاد می شوند ، می توانند برای زنبورها کشنده باشند.
آنها می توانند راندمان و قدرت کلنی زنبور عسل شما را کاهش دهند و باعث فروپاشی نهایی کلنی شوند . بنابراین بهتر است اسهال خونی در ابتدای شروع آن شناسایی شود و اقداماتی برای کنترل آن انجام شود.

علائم و نشانه های اسهال خونی در زنبورهای عسل
علائم و نشانه ها ، زنبورداران را از خطرات موجود در کلنی های زنبور عسل آگاه می کند. در مورد اسهال خونی یک زنبوردار مراقب ، علائم و نشانه های مختلفی را یادداشت می کند که آنها را از وجود این عارضه و میزان تأثیر آن بر کلنی زنبور عسل مطلع می کند.

وقتی در بازدید زنبورداری خود متوجه اسهال خونی در زنبورهای عسل شدید وحشت نکنید. هم زنبورداران مبتدی و هم با تجربه می توانند علائم و نشانه ها را شناسایی کرده و اسهال خونی را در زنبورهای عسل با موفقیت درمان کنند. این شاخص ها شامل  رسوبات مدفوع زنبورها روی قاب کندو ، کناره های جعبه کندو و سایر تجهیزات موجود در کندو هستند.

1 » مدفوع زنبور عسل در ورودی کندو
علاوه بر این احتمالا متوجه مواد مدفوع زنبور عسل در اطراف ورودی کندو خواهید شد. مواد مدفوع روی تخته فرود، پایه کندوی شما و همچنین روی تخته پایینی قرار خواهد گرفت .این مطمئن ترین علامت است که زنبورهای شما مبتلا به اسهال خونی هستند. مدفوع زنبور عسل معمولاً زرد رنگ است. مواد مدفوع زمانی که از یک زنبور سالم باشد تا حدودی چسبناک است. می تواند به صورت قطرات یا به شکل سوسیس جامد باشد.

2 » بوی بد کندوها
بازرسی کندو به شما بینشی در مورد سلامت زنبورهای عسل می دهد. باز کردن کندوی عسل برای بازرسی مستلزم آن است که تمام حواس خود را متمرکز کنید .

زنبورداران معمولا زمانی متوجه میشوند که کندو به اسهال خونی دچار شده که هنگام بازدید بوی بدی در کندو استشمام کنند.هرچند این یک علامت قطعی نیست ولی آنها را از وجود مشکل در کندو آگاه می کند. بررسی دقیق‌تر نشانه‌های دیگری را نشان می‌دهد و زنبوردار از این طریق تایید می‌کند که زنبورها مبتلا به اسهال خونی هستند.

3 » رفتار غیر معمول زنبور عسل
ممکن است در طول مشاهده یا بررسی زنبورهای خود متوجه رفتار غیرعادی زنبورها خود بشوید. آنها پروازهای کوتاه زیادی در اطراف ورودی کندو انجام می دهند و در هر پرواز مواد مدفوع را خالی می کنند. چنین فعالیت بیش از حدی نشان می دهد که همه چیز برای زنبورهای کندوی مربوطه خوب نیست.

علل اسهال خونی در زنبورهای عسل
تجمع مواد غیر قابل هضم در روده عامل اسهال خونی در زنبورهای عسل است. در موارد دیگر اسهال خونی ناشی از بیماری نوزما است که کلنی زنبور عسل را تحت تأثیر قرار می دهد. زنبورهای عسل فقط می توانند مواد مدفوعی را در بدن خود نگه دارند که تا 30 تا 40 درصد وزن بدن انهاست . اگر ماده مدفوع از این حد فراتر رود زنبور عسل فوراً مدفوع خود را در کندو یا خارج از کندو تخلیه می کند. اگر زنبور نتواند برای مدت زمان قابل توجهی به پرواز پاکسازی برود این اتفاق در کندو می افتد.

1 » درجه حرارت سرد
دمای بسیار سرد در زمستان یکی از دلایل اصلی عدم خروج زنبورهای عسل در پروازهای تخلیه است. در صورتیکه زنبورهای عسل دمای زیر 10 درجه سانتی گراد را برای مدت بیش از 2-3 هفته تجربه کنند، احتمال اسهال خونی در زنبورهای عسل افزایش می یابد ،
در بسیاری از این موارد زنبورهایی که در دمای بسیار سرد به خارج از کندو می روند، مدفوع خود را روی تخته فرود تخلیه میکنند و سپس به دلیل سرد بودن بیش از حد هوا می میرند.

زنبوردارانی که این گونه کلنی های زنبور عسل را بررسی می کنند، زنبورهای زیادی را در ناحیه زیر و اطراف کندو مرده پیدا می کنند. همچنین مواد مدفوع زنبور عسل را در ورودی کندو و داخل کندو مشاهده می کنند.زنبورها می میرند زیرا از کندو خارج می شوند تا مدفوع را خالی کنند و متوجه می شوند که به دلیل پایین بودن دما نمی توانند به خوبی پرواز کنند.

تعداد روزهای گرم در فواصل زمانی در زمستان برای زنبورهای عسل بسیار مهم است که بتوانند در خارج از کندو به پرواز بپردازند. فاصله زمان زیاد بین یک روز گرم و روز بعد بدون شک باعث اسهال خونی در زنبورهای عسل می شود.اکثر اقدامات برای پیشگیری، درمان و کنترل مرکز اسهال خونی زنبور عسل حول ایجاد دفع بیشتر برای زنبورهای عسل و کاهش میزان مواد غیرقابل هضم در غذای مصرفی زنبورهای عسل است.

2 » دسترسی بیش از حد به آب
تعداد زیادی از زنبورداران مواردی را گزارش می دهند که اسهال خونی در زنبورهای عسل به دلیل دسترسی زنبورها به آب در فصل بهار ایجاد می شود. آب موجود در شربت هایی که به زنبورهای عسل می خورانید، مواد جامد مدفوع موجود در روده زنبور را خیس می کند و باعث افزایش ناگهانی میزان مدفوع به بیش از 30 تا 40 درصدی می شود که زنبور می تواند نگه دارد.

در طول زمستان ماده جامد ، اغلب در روده زنبورهای عسل انباشته می شود، زیرا آنها فقط عسل را برای غذا می خورند و پروازهای کمی و کوتاهی انجام می دهند. اسهال خونی در زنبورهای عسل ناشی از جذب ناگهانی آب بیش از حد است .با وجود مفهوم و پیوند ضمنی، آب باعث اسهال خونی در کندوها نمی شود. دسترسی به آب ، مصرف بیش از حد آب و وجود مواد جامد مدفوع انباشته شده در زمستان در روده زنبورهای عسل است که باعث اسهال خونی زنبورهای عسل در بهار می شود.

3 » خوردن خوراک های تخمیر شده
علاوه بر این زنبورهای عسل که از هر گونه خوراک تخمیر شده تغذیه می کنند ، دچار اسهال خونی می شوند. خوراک تخمیر شده باعث عدم تعادل در روده زنبور عسل می شود و به سرعت دفع می شود. زنبورها تا زمانی که غذای بد به طور کامل از روده آنها دفع شو ، برای مدتی دچار اسهال خونی می شوند.

اسهال خونی در زنبورهای عسل به دلیل مصرف خوراک تخمیر شده طولانی نیست واگر به خوبی آن را مدیریت کنید پس از حذف خوراک تخمیر شده ، پتانسیل کمی برای از بین بردن کلنی زنبور عسل باقی میماند. همچنین ممکن است غذای آبکی کمتری به زنبورها بدهید تا به آنها کمک کنید تا سریعتر از دوره اسهال خونی بهبود یابند.

4 » مکیدن آب میوه های بیش از حد رسیده ترشیده
در نهایت مکیدن آب میوه‌هایی که بیش از حد رسیده‌اند می‌تواند باعث اسهال خونی در زنبورهای عسل شود. محتوای قند بالای چنین آب میوه ای بر توانایی روده زنبور عسل در هضم آن تأثیر می گذارد و اسهال خونی برای پاک کردن آب از روده رخ می دهد. آب میوه بیش از حد رسیده نیز ممکن است در روده زنبور عسلی که آن را مصرف می کند تخمیر شود. این همچنین باعث می شود که زنبور عسل دچار اسهال خونی شود.

اثرات اسهال خونی بر زنبورهای عسل
اسهال خونی اثرات متعددی بر زنبورها دارد. آنها از تأثیرات روی زنبورهای عسل منفرد تا تأثیرات روی کلنی را در بر می گیرند. زنبورهای عسلی که اسهال خونی دارند در کندو ضعیف شده و بازدهی کمتری دارند. آنها زمان بیشتری را در پروازهای پاکسازی نسبت به انجام سایر فعالیت ها صرف می کنند. زنبورهای آسیب دیده نیز ممکن است به دلیل استرسی که تجربه می کنند، رفتار غیرعادی از خود نشان دهند.

1 » اثرات اسهال خونی بر مجموعه کلنی
اگر تعداد زیادی از اعضای کلنی زنبورهای عسل مبتلا به اسهال خونی شوند، عوارض بیشتری را تجربه می کنند. زنبورهای کمتری از کلنی به جستجو و تامین شهد و گرده می‌پردازند.از آنجایی که زنبورهای عسل از اسهال خونی رنج می‌برند، ممکن است نوزادان بمیرند و ملکه زنبور عسل تغذیه کافی دریافت نکند و در نتیجه او تخم های کمتری بگذارد.اگر اسهال خونی را در زنبورهای عسل یک کلنی درمان نکنید، باعث یک سری اتفاقات می شود که منجر به از بین رفتن کلنی می شود. در داخل کندو مواد مدفوع باعث رشد قارچ ها و جمعیت باکتری های مضر می شود. اینها زنبورهای کلنی را آلوده کرده و تحت تأثیر قرار می دهند.

بوی بد مدفوع تخلیه شده زنبور عسل در کندو، ارتباط از طریق فرمون ها را دشوار می کند. کلنی هماهنگی خود را از دست می دهد ، نظم از بین می رود و زنبورها به طور همزمان کار نمی کنند. هنگامی که کلنی در این دشواری عملکرد پایینی از خود نشان میدهد، به دلیل گرسنگی و عدم وجود نسل جایگزین به زودی از بین خواهد رفت.

2 » باعث استرس می شود
یکی از شرایط کشنده ای که در اثر اسهال خونی در زنبورهای عسل ایجاد می شود استرس است. به دلیل اسهال خونی که کلنی زنبور عسل را تحت تاثیر قرار می دهد، کلنی تحت استرس قرار می گیرد و شروع به عملکرد نامنظم می کند. دستگاه هاظمه زنبورهای عسل دچار سوخت و ساز بیشتری شده و عسل ذخیره شده را با سرعتی بالاتر از حد معمول می خورند و اگر تمام منابع غذایی ذخیره شده مانند عسل را تمام کنند و بخاطر این موضوع است گرسنه بمانند و زنبورها زودتر از زمان خود و به تعداد زیاد بمیرند.

3 » بهداشت ضعیف کندو
اسهال خونی در زنبورهای عسل منجر به شرایط غیربهداشتی در کندو می شود. مواد مدفوع خالی شده در کندو تبدیل به محیطی غنی می شود که قارچ ها و باکتری ها روی آن رشد می کنند. حتی در دمای سرد زمستان، گونه‌های مختلف باکتری‌ها و قارچ‌های همچنان می‌توانند روی مدفوع خالی رشد کنند. سپس این باکتری ها و قارچ ها کلنی زنبور عسل را آلوده کرده و باعث مرگ و میر می شوند و اگر کنترل نشود، عفونت ها کلنی زنبور عسل شما را از بین می برند.

4 »  ارتباط زنبور عسل را مختل می کند
راه دیگری که در آن اسهال خونی زنبورهای عسل می تواند باعث فروپاشی کلنی شود، ایجاد اختلال در ارتباطات زنبور عسل است. زنبورهای عسل برای ارتباط خود به شدت به بوی فرمون در میان سیگنال های دیگر مانند سیگنال های فیزیکی و بصری متکی هستند.

هنگامی که موارد شدید اسهال خونی وجود داشته باشد، مواد مدفوع خالی شده در کندو و بیرون آن بوی بدی را در داخل آن آزاد می کند. این بو فرمون هایی را که زنبورهای عسل برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، می پوشاند. سپس زنبورها بطور جداگانه شروع به کار غیر هماهنگ با بقیه کلنی می کنند. بسیاری از چنین رفتارهای ناهمگام منجر به از بین رفتن نظم در کندو و در نهایت مرگ کلنی زنبور عسل می شود.

درمان اسهال خونی در زنبورهای عسل
زنبوردارانی که متوجه اسهال خونی در زنبورهای عسل می‌شوند می‌خواهند این بیماری را کنترل کرده و از ابتلای آن به کلنی‌های زنبور عسل خود جلوگیری کنند. آنها روش های مختلفی برای درمان اسهال خونی در زنبورهای عسل دارند. هر روشی اصول کار، اثربخشی و تناسب منحصر به فرد خود را با وضعیت زنبوردار و کلنی زنبور عسل آنها دارد.

علت اسهال خونی را در زنبورهای عسل خود مشخص کنید تا با علت اصلی مشکل مبارزه کنید. کمک به زنبورهای عسل در پروازهای تخلیه مدفوع یکی از نتایج هدفمند روش های کنترل اسهال خونی زنبور عسل است. همچنین هدف آنها کاهش تجمع مواد جامد غیرقابل هضم در روده (روده) زنبورهای عسل است.

1 » شیوه های تغذیه
اسهال خونی را در زنبورهای عسل با کاهش میزان مواد جامد غیرقابل هضم آنها درمان کنید. در زمستان می توانید عسل را با خوراک دیگری برای زنبورها جایگزین کنید

آب قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا جایگزین های عالی برای عسل هستند. آنها مواد غیر قابل هضم بسیار کمی دارند یا اصلاً وجود ندارند ، اگر دما به اندازه کافی گرم است تا مایعات برای مدت زمان مناسبی در حالت مایع باقی بمانند، یک یا هر دو را به زنبورهای خود که شروع به اسهال خونی کرده اند در زمستان تغذیه کنید.

تغذیه زنبورهای عسل که در داخل خانه زمستان گذرانی می کنند
زمستان گذرانی زنبورها در یک محیط کنترل شده مانند یک انبار گرم، درمان، کنترل و پیشگیری از اسهال خونی در زنبورهای عسل را برای شما آسان تر می کند ، زنبورها فقط در صورتی به اسهال خونی مبتلا می شوند که بیش از 2 تا 3 هفته برای دفع مدفوع نرفته باشند و مواد مدفوعی در روده خود انباشته شده باشند.

زنبوردارانی که در زمستان کلنی های زنبور عسل خود را در ساختمان های دارای تهویه نگهداری میکنند معمولا عسل را از کندوهای زنبور عسل خارج می کنند و آن را با خوراک های دیگری که مواد غیر قابل هضم کمی دارند یا اصلاً در آنها وجود ندارد جایگزین می کنند.

دو نوع خوراکی که برای استفاده بسیار مناسب هستند، آب قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. زنبورهای عسل که چنین خوراکی هایی مصرف می کنند می توانند یک زمستان کامل را بدون نیاز به تخلیه مواد مدفوع بگذرانند و بنابراین شانس کمی برای ابتلا به اسهال خونی دارند.

به زنبورهای عسل خوراک تازه بدهید
اسهال خونی در زنبورهای عسل که در نتیجه مصرف خوراک تخمیر شده توسط زنبورها ایجاد می شود، به راحتی قابل کنترل است. منبع خوراک تخمیر شده مانند شربتی که برای مدت طولانی در کندو بوده اند را بردارید. آنها را با خوراک تازه جایگزین کنید که به زنبورها آسیب نرساند. ممکن است برای مدتی به زنبورها مقداری شکر یا فوندانت بدهید تا به آنها کمک کنید تا مواد آبکی کمتری وارد روده خود کنند.

درمان اسهال خونی بهاری در زنبورهای عسل
اگر اسهال خونی در فصل بهار اتفاق می افتد، می توانید به جای عسل از خوراک های جامد بیشتری مانند کیک قندی و فوندانت زنبور عسل استفاده کنید. در کیک های شکری و فوندانت آب کمی وجود دارد. استفاده از آنها به عنوان غذایی که برای زنبورهای عسل خود فراهم می کنید، میزان آب موجود در روده زنبورها را کاهش می دهد و در نتیجه بروز اسهال خونی را کاهش می دهد. تغذیه زنبورهای مبتلا به اسهال خونی با هر نوع غذای مایع مانند شربت قند در فصل بهار ، معمولاً اسهال خونی را بدتر می کند.

2 » شیوه های مدیریت زنبورستان
در قرار دادن کندوی عسل باید به نیاز آنها برای انجام پروازهای تخلیه در زمستان نیز توجه شود. بهترین کار این است که کندو را رو به جنوب و در محلی قرار دهید که تحت تابش اشعه خورشید باشد. با این حال حتی زمانی که به خورشید اجازه می دهید کندو را گرم کند، باید آن را از بادهای شدید ، بارش برف و سایر عوامل آب و هوایی مضر زمستانی در امان نگه دارید .

 هر تابشی که محل شما در فصل زمستان دریافت میکند می تواند کندو و زنبورهای داخل آن را گرم می کند. زنبورها در این زمان پروازهای ایمن و موفقیت آمیزی را انجام می دهند و سپس به کندو باز می گردند تا خوشه زمستانی خود را تشکیل دهند.

هوای گرم شده توسط کلنی زمستان گذران بالا می رود و بخش های بالایی کندو را گرم می کند. زنبورهایی که به سمت ورودی بالایی حرکت می کنند نیز گرم می شوند، بنابراین ماهیچه های بال آنها به خوبی و قوی فعالیت میکند. سپس می توانند پرواز کوتاهی را که برای دفع مدفوع از روده خود لازم است انجام دهند و قبل از اینکه خیلی سرد شوند به کندو برگردند.

پیشگیری و کنترل اسهال خونی زنبور عسل
با انجام اقدامات مدیریتی مختلف به موقع و برای مدت زمان کافی از بروز اسهال خونی در زنبورهای عسل جلوگیری کنید. ابتدا باید تمیزترین خوراکی را که می توانید برای کلنی های زنبور عسل در حال زمستان تهیه کنید. عسل خوراک مورد علاقه بسیاری از زنبورداران است ، اما ممکن است از نظر اسهال خونی در زنبورهای عسل نیز خطرناک ترین باشد. عسل دارای بسیاری از مواد جامد غیرقابل هضم است.

  •    هنگامی که مواد قابل هضم در بدن زنبور عسل جذب می شود، مواد جامد غیرقابل هضم باقی می مانند و در روده زنبور عسل جمع می شوند.
  •    اگر مقدار زیادی مواد هضم نشده در روده جمع شود و زنبور نتواند به موقع برای دفع مدفوع خارج شود، زنبور عسل دچار اسهال خونی خواهد شد.
  •    عسلی که رنگ تیره دارد عموماً نسبت به عسل شفاف مواد غیرقابل هضم بیشتری دارد. بنابراین می توانید قاب های کندوی عسل را با عسل تیره با برخی که دارای عسل شفاف هستند تغییر دهید.
  •    عسلک ها همچنین دارای نسبت بالایی از مواد هستند که نمی توانند در روده زنبورهای عسل هضم شوند.

بهترین خوراک زمستانی برای زنبورهای عسل
زنبوردارانی که کلنی های زنبور عسل خود را در ساختمان های دارای تهویه زمستانه می گذارند، خوراکی را که به زنبورهای خود می دهند تغییر می دهند. آنها عسل را از خوراکی هایی که برای آب قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا در اختیار هر زنبوردار قرار می دهند، حذف می کنند.

آب قند و شربت ذرت فروکتوز دارای مواد غیر قابل هضم بسیار کمی هستند یا اصلاً وجود ندارند. بنابراین به راحتی از بروز اسهال خونی در کلنی های زنبور عسل جلوگیری می کنند.کلنی های زنبور عسل که در ساختمان های دارای تهویه هستند تا زمانی که زمستان به پایان برسد یا دمای محیط به اندازه کافی بالا نرود نمی توانند کندوهای مربوطه خود را ترک کنند.

از تغذیه زنبورهای عسل با خوراک تخمیر شده خودداری کنید
از تغذیه زنبورهای عسل با خوراک تخمیر شده خودداری کنید. تمام شربت های آماده و شیرینی های خوراکی را در دمای خنک نگهداری کنید تا تخمیر نشوند. علاوه بر این به اندازه کافی غذا برای استفاده زنبورهای عسل تهیه کنید و آن را در کندو قرار دهید. اینکار باعث مصرف سریعتر شربت شده و از  تخمیر آن جلوگیری میکند.

در هر زمانی اگر غذای زنبور عسل دارای خوراک تخمیر شده باشد ، آن را به طور کامل با آب فراوان بشویید تا تمام میکروارگانیسم هایی که باعث تخمیر در تجهیزات شربتخوری شده اند از بین بروند. اینکار تضمین می کند که استفاده مجدد از همان تجهیزات باعث تکرار حادثه تخمیر خوراک در آن نمی شود.خوراکی که تخمیر شده را به روشی مطمئن و مناسب دور بریزید و در مکانی که زنبورهای عسل نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و مصرف کنند.

پیشگیری از اسهال خونی آب میوه بیش از حد رسیده در زنبورهای عسل
هنگامی که علت اسهال خونی زنبور عسل را آب میوه بیش از حد رسیده تشخیص دادید، میوه ها را از مناطق جستجوی زنبورهای عسل خارج کنید. میوه ها ممکن است در مزرعه هایی باشند که متعلق به افراد دیگری مانند همسایگان شما هستند. با آرامش به آنها نزدیک شوید و از آنها بخواهید که میوه ها را برداشت کنند تا آسیبی به زنبورهای عسل شما نرسانند.

اگر موفق نشدید کلنی های زنبور عسل خود را برای چند روز یا یک هفته در کندوهای خود نگه دارید تا زمانی که میوه های بیش از حد رسیده برداشت شوند کندووهای خود را به مکان دیگری منتقل کنید.


نتیجه ؛؛
اسهال خونی در زنبورهای عسل یک بیماری آزار دهنده است که در زنبورستان شما ممکن است یافت شود. اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید می تواند به یک وضعیت تهدید کننده برای کلنی تبدیل شود. حتی در صورت مشاهده اسهال خونی در زنبورستان خود نباید خیلی نگران یا وحشت زده باشید. این وضعیتی است که بسیاری از زنبورداران با موفقیت با آن مقابله کرده اند.

زنبورداران مبتدی و با تجربه می توانند با موفقیت اسهال خونی را در کلنی های زنبور عسل شناسایی کرده و آن را با موفقیت درمان کنند ، مطرح کردن موضوع اسهال خونی در زنبورهای عسل در این مقاله ابزار مفیدی در مبارزه شما با این مشکل در عملیات زنبورداری است..


؛؛  از این راهنمای جامع در مورد نحوه درمان اسهال خونی در زنبورهای عسل استفاده کنید تا کلنی های خود را همیشه سالم نگه دارید